Koronan tuomat haasteet




Muistiinpanoja kahden viimeisen vuoden ajalta, kun korona aiheutti monenlaista pään vaivaa. 

Korona on tuonut omat haasteensa moneen asiaan. Ambulanssissa ollaan maskit naamalla lähes koko 12 tuntia kestävä työvuoro. Kenenkään luokse ei mennä ilman maskia ja hanskoja. Pukeudutaan vielä suojaavammin jos tiedossa on mahdollinen korona epäily tai asiakkaalla on todettu tartunta. 
Poikkeusolot saavat olemaan varpaillaan. Koskaan ei tiedä, että milloin puhelin pärähtää ja määrätään töihin, vapailta tai lomalta.
Karanteeniin olen joutunut reilun vuoden aikana kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla testini oli negatiivinen. Karanteenissa ollessa tuli ainakin siivottua hyvin, leivottua ja kudottua. 

Sivutoimeeni se on tuonut myös haasteita. Olen joutunut miettimään asioita uudelleen ja pähkäilemään koulutuksien rakentamista jotenkin muuten, kuin ennen koronaa.
Etäkoulutuksia ja verkkokursseja, niitä olen viimeiset kuukaudet rakennellut. Hirveän iso homma, mutta minun mielestä täysin toimivaa. Helpottaa myös asiakkaita monessa suhteessa. Esimerkiksi kauempaa koulutuksiin haluavalle etäkoulutus on loistava vaihtoehto. Ei tarvitse ajaa useita tunteja, vain yhden treeni kerran takia. 

Konna ja Juha ovat olleet isossa osassa materiaalien rakentamista. Juha on kuvannut videoita ja Konna on ollut mallikappale harjoituksissa. Molemmat ovat tehneet hommansa arvosanalla 10 +. 

Luentoja olen pitänyt monenlaisista aiheista. Osallistujia on ollut hyvin ja luentoja tulee olemaan jatkossakin. 
Osallistujat ovat olleet aktiivisia ja tehneet hyviä kysymyksiä. 
Luennoille on vielä vapaita paikkoja. Valikoiman näet alla olevasta linkistä:

Etäkoulutusta olen jakanut ryhmiin. Tie pelastuskoiraksi ryhmässä valmentaudutaan pelastuskoiran ja itse ohjaajan kanssa kohti viranomaistason pelastuskoirakkoa ja todellisia etsintöjä. Pelastuskoiralta vaaditaan myös tasokokeet hallinnasta, henkilöetsinnästä ja jäljestämisestä. Kun tasokoe on suoritettu, voidaan koirakkoa esittää VIRTA tarkastukseen.

Kaiken keskellä, liki vuosi sitten loukkasin oikean käteni työtapaturmassa. Hauis jänteen alaosaan tuli repeämä, jonka seurauksena työkyvyttömyys ambulanssissa työskentelyyn. Konservatiivinen hoitolinja. Yleensähän aina kuulee lauseen, että kyllä kaikki kääntyy parhain päin. Näin kävi minullekin ja siitä iso kiitos nykyiselle esihenkilölleni, joka kysyi minua koulutus yksikköön töihin. Näin ollen olen nykyään toiminut hätäensiapu kouluttajana ja EVY kouluttajana. 
Voi veljet että olen nauttinut! Ei valvottuja öitä, vain virka-aikana tavattavissa ja olen voinut todella hyvin henkisestikin. Ikää kun tulee, niin yövuoroista toipuminen on jo aika työlästä. Ei ole kaipuuta ambulanssiin ollut, ainakaan toistaiseksi. Yksi iso asia on myös se, että olen saanut positiivista palautetta viidessä kuukaudessa enemmän kuin 24 vuoden aikana ambulanssissa 😂 Uudella sopimuksella jatkan tässä pestissä vielä vuoden eteenpäin ja saan parannella jännettä rauhassa. 



Kommentit

Suositut tekstit